Vid solnedgången den första dagen i sjunde månaden på den bibliska kalendern börjar basunhögtiden. Basunhögtiden firas som en vilodag, en Sabbat, där man blåser i shofar. Varför det?
Paulus förklarar i Kolosserbrevet 2:16-17 att Herrens högtider är “en skugga av det som ska komma.” Att man blåser i shofar under Basunhögtiden betyder att det är en skugga som pekar fram emot den basun som ska ljuda vid Messias återkomst,
Messias Yeshua fullbordade exakt i detalj alla de fyra Herrens vårhögtider, när Han kom första gången för tvåtusen år sedan. Han kommer vid sin återkomst att i detalj även fullborda de återstående hösthögtiderna som börjar med Basunhögtiden. Hur viktigt är det då inte för oss att lära oss om dessa högtider, så att vi kan förbereda oss och bli redo för Messias ankomst! Jesus sa: “Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.” (Luk. 24:44)
När man studerar vad de judiska rabbinerna lär om Basunhögtiden, så ser man hur exakt det överensstämmer med vad Apostlarna skriver om Yeshuas återkomst i det nya förbundets skrifter. Det är nästan ofattbart hur väl det stämmer. Bibeln är i sanning EN bok med ETT budskap från pärm till pärm. Här är några saker som rabbinerna lär ut om Basunhögtiden.
Vårt stora hopp är inte att vi ska ge oss av härifrån denna jord, utan att Yeshua kommer tillbaka för att ta över världen.
1. Basunhögtiden kallas först och främst för Yom Teruah, vilket kan översättas med “Den uppväckande trumpetstötens dag”. Paulus skrev “För Herren själv ska komma ner från himlen… med en Guds basunstöt och de i Messias döda ska uppstå.” Denna högtid pekar fram emot den första uppståndelsen vid Messias ankomst. Vilken basunstötens dag det kommer att bli!
2. För det andra kallas Basunhögtiden för Yom HaZikaron, “Åminnelsens dag.” Det är en dag då vi ska påminna oss om den dag då Messias kommer tillbaka. Paulus skrev “Därför styrk varandra med dessa ord.” Vi behöver fira Basunhögtiden för att påminna oss om denna stora dag. Det är en helig dag inför Herren, en som är avskild åt Honom som en åminnelsens dag, “en helig sammankomst som firas med trumpetstötar.”
3. För det tredje kallas Basunhögtiden för Yom HaDin, “Domens dag.” Paulus säger i Apostlagärningarna 17:31,“Ty han har fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet genom den man som han har bestämt till det.” Vidare förklarar han i 2:a Tess 1:5-8, “Allt detta är ett bevis på Guds rättvisa dom, att ni skall anses värdiga Guds rike som ni lider för.Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med lidande som plågat er och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med oss. Och det sker när Herren Yeshua kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Yeshuas evangelium.”
De domar som kommer att utgjutas över jorden, när Yeshua kommer tillbaka, ska inte förväxlas med den stora vedermödan, som är Satans vrede mot Guds folk. Om vi har det rätt ställt med Gud kommer vi definitivt att komma undan Hans vrede, men vi har aldrig fått löfte om att komma undan förföljelse och vedermöda från djävulen. Gud har gett oss vad vi behöver för att vi ska kunna gå stärkta genom detta och bli övervinnare. Många förväxlar Guds vrede med Satans vrede, men det får vi inte göra.
4. För det fjärde kallas Basunhögtiden för Yom HaKeseh, “Den dolda dagen.” Anledningen till det är att den är den enda högtid som firas på den första dagen i en månad. Bibliska månader börjar alltid vid nymåne. I forna tider fanns det väktare som spanade mot himmelen efter den första skymten av nymånen. Man var inte säker på när det skulle inträffa. Yeshua sade om den dag då Han skulle komma, “Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern… Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer.” (Matt 24:36,42)
Till de flesta kristnas förvåning så slutar inte Bibeln med himmelen. Uppenbarelseboken slutar med att himmelen kommer till jorden!
5. För det femte kallas Basunhögtiden för den Sista Basunen. Paulus skriver i 1:a Korinterbrevet 15:51-52, “Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas.”
Högtiden kallas för den sista basunen, eller den sista shofaren, av två skäl. För det första på grund av att shofaren blåses i synagogorna varje morgon under den sjätte månaden för att väcka upp folk och göra dem förberedda, varefter den sista shofaren blåses under Basunhögtiden. Man blåser sedan inte mer i shofar förrän på Försoningsdagen.
För det andra lär rabbinerna att det bara finns två tillfällen i Skriften när Herren själv blåser shofar. Första gången var på Sinai under Shavuot då Toran gavs. Den andra och sista gången blir när Messias kommer enligt Sakarja 9:14-15, “Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och med söderns stormar skall han dra fram. HERREN Sebaot skall beskydda dem”
6. För det sjätte kallas Basunhögtiden för Messias bröllop. Det är slutfasen i bröllopsceremonin som kallas “Lakach” och infaller när Brudgummen tar oss till sin sida, för att vi ska få vara med honom för alltid. Vi vet att detta också är i linje med Nya Förbundets skrivna ord. “Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är.” (Joh. 14:3) Alla hösthögtiderna är förknippade med Herrens återkomst. Med början vid Lövhyddohögtiden kommer vi att fira Lammets bröllopsmåltid i tusen år i Jerusalem.
7. För det sjunde kallas Basunhögtiden för Rosh Hashanah som betyder “årets huvud” eller “årets begynnelse.” Även om det bibliska nyåret infaller på våren och motsvaras av uttåget ur Egypten och vår nya födelse, så förknippas också Basunhögtiden med en ny begynnelse och firas därför idag som det judiska nyåret. Traditionellt var det då som Adam skapades, och enligt många bibliska tecken är det också då som den siste Adam, Yesuha, föddes, se vår artikel “När föddes Messias?”.
Framförallt kommer det förvisso att bli en helt ny begynnelse när Messias återvänder under denna högtid. Så Basunhögtiden är en dag av ny begynnelse och förnyelse. Den utgör inledningen till de avslutande tio dagarna av omvändelse, som leder fram till Försoningsdagen. Det är en tid att få allt rätt ställt med både Gud och medmänniskor på ett speciellt sätt inför det kommande året.
Vi vill uppmana er alla att ta dessa bibliska lärdomar, som Gud har givit oss genom sina högtider, till era hjärtan. Kom ihåg “det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Yeshua Messias skall träda fram i härlighet.” (Tit 2:13) och gläds i detta hopp. Bibeln säger, “Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom.” (2 Pet. 3:14) Messias kommer snart!
På grund av mycken felaktig undervisning om uppryckandet, vilket har förorsakat mer fruktan än tro, och en inställning av flykt och nederlag i stället för seger, är många kristna idag inte särskilt intresserade av att höra om Herrens återkomst. Vi behöver be att en sund undervisning ska komma fram. Det bibliska hoppet måste återupprättas. Det är hög tid! Vårt stora hopp är inte att vi ska ge oss av härifrån denna jord, utan att Yeshua kommer tillbaka för att ta över världen. Det är inte så att den här världen kommer att förstöras, utan den kommer att bli född på nytt in i Guds rike. Vi lever nu i de födslovåndor som leder fram till den händelsen. När Yeshua talade om den yttersta tiden förklarade han: “allt detta är bara början på ‘födslovåndorna‘.”
Slutet på frälsningshistorien är att “jorden skall vara full av HERRENS kunskap, liksom vattnet täcker havet.” (Jes. 11:9) Antikrist kommer inte att vinna, utan det blir Messias som gör det. Till de flesta kristnas förvåning så slutar inte Bibeln med himmelen. Uppenbarelseboken slutar med att himmelen kommer till jorden! “Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: “Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. … Och folken skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den.” (Upp. 21:2-3,24)
Det är till Jerusalem som Yeshua återvänder. Han har ännu inte satt sig på sin tron. Hans tron är inte i himmelen. Den är i Jerusalem. “Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.” (Luk. 1:32-33) Det är därför han säger i Matt. 19:28, “Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sättersig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.” Det står i Uppenbarelseboken 11:15: “Den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes i himlen starka röster som sade: ‘Herraväldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han skall vara konung i evigheternas evigheter.’” Vilket strålande hopp! Därför måste vi mer än någonsin be att Jerusalem snart ska bli “till en lovsång på jorden.”
Under basunhögtiden är det en sed bland judar att äta äpplen som doppats i honung och önska varandra ett välsignat och ljuvligt nytt år. Honung är i Skrifterna en symbol på Guds ord, framför allt det talade profetiska ordet från Herren. På basunhögtiden uppmuntrar vi er att samlas med familj och vänner för att doppa äpplen i honung, påminna varandra om Messias snara ankomst och be för varandra om ett välsignat fruktbärande nytt år!